Pocs gèneres cinematogràfics han tingut -i encara ténen- tanta popularitat com el film noir realitzat a Hollywood, especialment entre el públic intel·lectual i amant del setè art. Per això, seguint la tradició dels cicles dels anys anteriors, hem organitzat un nou curs especialitzat dedicat a les grans pel·lícules clàssiques del cinema negre.
Aquest gènere s’inclou dins del thriller, i va néixer poc després del cinema de gàngsters que testimoniava la “llei seca” i es va desenvolupar durant l’època de la Gran Depressió. Però a la dècada següent, amb el “boom” de la novel·la policíaca, va produir-se una sèrie de pel·lícules que també són un testimoni sociopolític dels anys 40 -sobretot de la postguerra-, amb obres artísticament importants i amb antiherois tan cèl·lebres com Humphrey Bogart encarnant als detectius Philip Marlowe i Sam Spade.
PROGRAMA
I. INTRODUCCIÓ AL THRILLER
15 de març de 2017
Sessió inaugural
Presentació del curs. Per SUSANNA TAVERA, Catedràtica emèrita d’Història Contemporània (UB)
El halcón maltés (The Maltese Falcon,1941), de John Huston
II. ORÍGENS DEL FILM NOIR
22 de març
Laura (1944), d’Otto Preminger
29 de març
Perdición (Double Indemnity, 1944), de Billy Wilder
5 d’abril
Historia de un detective (Murder, My Sweet, 1944), d’Edward Dmytryk
19 d’abril
La mujer del cuadro (The Woman and the Window, 1944), de Fritz Lang
III. ELS MELODRAMES
26 d’abril
Que el cielo la juzgue (Leave Her to Heaven, 1945), de John M. Stahl
3 de maig
El sueño eterno (The Big Sleep, 1946), de Howard Hawks
10 de maig
El cartero siempre llama dos veces (The Postman always Rings Twice, 1946), de Tay Garnett
IV. TESTIMONIS D’UNA ÈPOCA
17 de maig
Retorno al pasado (Out of the Past, 1947), de Jacques Tourneur
24 de maig
Ciudad en sombras (Dark City, 1950), de William Dieterle
31 de maig
El beso del asesino (Killer’s Kiss, 1951), de Stanley Kubrick
V. EVOLUCIÓ DEL GÈNERE
7 de juny
La noche del cazador (The Night of the Hunter, 1955), de Charles Laughton
14 de juny
Sessió de cloenda. Per CARLES SANTACANA, Director del Departament d’Història i Arqueologia (UB)
Sed de mal (Touch of Evil, 1958), d’Orson Welles
DIRECCIÓ DEL CURS
JOSEP MARIA CAPARRÓS LERA, Catedràtic emèrit d’Història Contemporània i Cinema (UB)
Les sessions hi seran a l’Auditorium de l’Institut d’Estudis Nord-americans (IEN) de Barcelona (Via Augusta, 123), dimecres, 11 a 13 hores. Totes les pel·lícules es projectaran en V.O.S.
Aquest curs d’extensió universitària està organitzat pel Centre d’Investigacions Film-Història, grup de recerca de la secció d’Història Contemporània i Món Actual, Departament d’Història i Arqueologia (UB), i l’Institut Nord-americà. Té assignats 2 crèdits de lliure elecció, amb el 80% d’assistència a les sessions i la realització d’un treball específic. També computa les hores de pràctiques del Màster per als alumnes de Doctorat. Es lliurarà certificat.